Tuesday, February 8, 2011

Hei bloggen

Jeg tenkte at jeg en siste gang skal prøve å blogge.
 Wish me good luck! 

 I dag prøvde jeg med på å lage deilige "Cupcakes" eller amerikanske muffins om du vil. 
Jeg har aldri vært fan av å bake, tror det har noe med at det ofte blir mye gris og det er jeg som må rydde opp!

Men tilbake til mitt forsøk på å lage disse herlige muffinsene. 
Jeg startet med iver og entusiasme. 
Gledet meg skikkelig til å ta en stor deilig bit av en knall god og ikke minst fint pyntet muffins! 
Jeg fant fram alt jeg skulle ha i røren(deig? deig er vel mer sånn boller?) det var da jeg traff mitt første hinder. Vi hadde nemlig ikke bakepulver, jeg fant det i hvert fall ikke. 
Men det stopper ikke en Frid på jakt etter søtsaker! 
Det ble mye grubling på hvordan jeg kunne sløyfe bakepulveret, var inne på tanken "Jeg kan jo bare bruke gjær", men slo det fort fra meg når jeg kom på at gjær er sopp.. 
Jeg gikk gjennom skapene en siste gang, og der var jeg så heldig å finne en ferdig pose med muffins fra toro. Jeg tenkte som så at det var jo egentlig ganske greit, så slapp jeg å grise så mye. 
Takk gud for det! Var virkelig nok grising med ferdig posen, men det gikk greit og vips sto de i ovnen. 

Da var det på tide å begynne med den berømte "frostingen", jeg var allerede ganske lei av hele prosjektet så jeg sløyfet oppmålingen av ingrediensen, tok med andre ord alt på G-filen. 
Smøret sto først på listen min, alt jeg fant var bremykt (et veldig ikke bakevennlig smør), men hallao vi bruker det man har! smøret, melisen, vaniljesukkeret og vannet ble mikset. Det så bra ut i noen få sekunder, før det hele rett å slett så ut som en blå suppe. 
"suppen" ble satt i frysen, i håp om at den kanskje sånn helt uten videre ble som den skulle. 
Så feil kan man ta, det gjorde vondt verre. Den ligger frossen oppe på kjøkken benken om noen er interessert:) 

Målet mitt var å lage noe som så noen lunde sånn ut.

Den ble laget av meg og Elise til vår skjønne Helene (:

Men når Frid var alene og sto på egne bein, så de mer sånn ut.





De var sånn halv god.
Jeg kan med hånden på hjerte si at Bremykt ikke fungerer så bra til dette bruket. 

Ble faktisk ganske overrasket av hvor bra bilder kameraet mitt tok idag. not bad




Her er forresten oppskriften jeg brukte, den anbefales på det sterkeste! 

Oppskrift100 gr smør
2 stk egg
2,5 dl sukker
1,5 ts vaniljesukker
4 ss kakao
2 dl hvetemel
0,5 ts bakepulver

Smelt smøret og la det avkjøles litt. Rør eggedosis av egg og sukker.
Tilsett resten av ingrediensene og rør godt.
Fyll smurte muffinsformer ca halvfulle. Stekes ved 200 grader i ca 10 minutter. 
Gir ca 8-12 store muffins.
Frosting
150 gr romtemperert smør, helst uten salt
250 gr melis
1 ss vaniljesukker
 2 ss varmt vann
Mix sammen smør og sukker med en mixmaster. Når det er godt blandet tilsetter du vaniljesukker og vann. Bruk mixmasteren igjen til frostingen får en kremaktig konsistens.

Over og ut!

No comments:

Post a Comment